Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden.
- Voor de lokale besturen zijn het alleen de eigen personeelsleden die een melding kunnen doen bij het intern meldkanaal.
- Andere personeelsleden die een werkrelatie hebben met het lokale bestuur (zoals consultants, leveranciers en sollicitanten) kunnen alleen een melding doen bij het bevoegd extern meldkanaal (Audit Vlaanderen).
Wat kan er gemeld worden?
- Elke handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt.
- Voorbeelden? Meldingen over (vermoedens van) corruptie, fraude en pogingen tot het verhullen van zo'n feiten.
Hoe ziet ons intern meldpunt eruit?
- In elk bestuur is het hoofd van het personeel (de Algemeen directeur) het intern meldpunt.
- Er is een gezamenlijk meldpunt voor zowel de gemeente, het OCMW als het AGB.

>> De regeling biedt garanties inzake vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van behandeling.
Verschil met de klachtenbehandeling?
Het reglement van de klachtenbehandeling is er voor niet-professionele relaties tussen het bestuur en de melder of klager.
Contactgegevens
- Intern meldkanaal: algemeen directeur - Joeri Stekelorum (algemeen.directeur@koksijde.be - 058 53 30 30)
- Extern meldkanaal: Audit Vlaanderen (melding.audit@vlaanderen.be - 02 553 45 55)
Achtergrond
Op 18 november 2022 bekrachtigde de Vlaamse Regering een wijziging aan het Bestuursdecreet die een aangescherpte klokkenluidersregeling invoert. In het college van burgemeester en schepenen d.d. 27 februari 2023 alsook vast bureau werd de werkwijze voor ons bestuur besproken en goedgekeurd.